زیورآلات

زیورآلات دست ساز سنتی:تاریخچه ،انواع و قیمت

زیورآلات دست ساز سنتی, تاریخچه:

زیورآلات دست ساز سنتی قدمتی چندین هزار ساله دارند. سالیان دراز است که هنرمندان این سرزمین با استفاده از هنرهای دستی مختلف و با به‌کارگیری سنگ‌های زینتی، زیورآلات زیبا و چشم‌نوازی را می‌سازند که گزینه‌ای ایده‌آل برای هدیه دادن هستند.

در گذشته ساکنین هر منطقه خاص با توجه به فرهنگ و آداب و رسوم خود، این زیورآلات را می‌ساختند و از آن‌ها به عنوان بخشی از لباس‌های سنتی خود استفاده می‌کردند.

تهیه زیورآلات دست ساز سنتی از دو هزار سال پیش از میلاد مسیح آغاز شد. در آن زمان ساکنان فلات ایران، با دانه‌‍‌ها و مهره‌های رنگی، انواع زیورآلات دست ساز را می‌ساختند. در زمان هخامنشیان تنوع این زیورآلات همچون انواع دستبند و گردنبند دست ساز افزایش یافت و کار با طلا و هنر جواهرسازی رونق گرفت.

پیشرفت‌های این حوزه در دوره اشکانیان بیشتر شد و آن‌ها تزئین جواهرات و هنر ساخت زیورآلات دست ساز را به اوج خود رساندند. اما از آنجایی که در دوره ساسانیان تمامی رشته‌های هنری توسعه چشمگیری داشتند، ساخت زیورآلات دست ساز سنتی نیز دچار تحولات عظیمی شد. پادشاهان این دوره و دوره‌های پس از آن، به ساخت زیور آلات اشرافی توجه ویژه‌ای داشتند و همین امر سبب رونق  فراوان طلا و جواهرسازی با استفاده از سنگ‌های قیمتی شده بود.

امروزه زیورآلات دست ساز جدید از طلا، نقره یا مس ساخته می‌شوند و از سنگ‌های تزئینی نیز در تهیه آن‌ها استفاده می‌گردد. انواع دستبند دست ساز و یا زیورآلات دیگری مانند گردنبند و گوشواره طرفداران فراوانی در میان خانم‌ها دارد و بسیاری از آن‌ها این زیورآلات را در مهمانی، تولد و عروسی‌ ها استفاده می‌کنند.

حتی برخی از سازمان‌ها نیز جهت تهیه هدایای تبلیغاتی برای بانوان کارمند خود، به سراغ این زیورآلات می‌روند. این محصولات در زمره صنایع دستی شهرهای مختلف قرار می‌گیرند. اگر قصد خرید صنایع دستی اصفهان و دیگر شهرها را داشته باشید، زیورآلات دست ساز یکی از بهترین گزینه‌ها خواهند بود.

زیورآلات دست ساز سنتی
سنگ‌های مورد استفاده در ساخت زیورآلات سنتی

بیش از سه هزار نوع سنگ در جهان وجود دارد که از میان آن‌ها چیزی حدود 50 نوع سنگ به دلیل زیبایی و جذابیت بالا، در صنعت جواهرسازی و برای ساخت زیورآلات دست ساز سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این سنگ‌های زینتی فارغ از ظاهر زیبا، از خواص درمانی بسیاری نیز برخوردارند و از گذشته برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفتند. علاوه بر این، اعتقاد به تاثیر این سنگ‌ها در شانس و اقبال نیز در میان بسیاری از افراد دیده می‌شد. در ادامه به معرفی برخی از پرکاربردترین سنگ‌ها در ساخت زیورآلات دست ساز سنتی می‌پردازیم.
زمرد

زمرد یکی از سنگ‌های فوق‌العاده زیبا و ارزشمند است که جایگاه ویژه‌ای در ساخت زیورآلات دست ساز سنتی اصفهان و دیگر شهرها دارد. رنگ سبز این سنگ بسیار چشم‌نواز بوده و هر چه که به سمت تیرگی برود، نشان از گران‌بها بودن آن است. زمرد در زیورآلات دست ساز اصفهان به وفور دیده می‌شود. اگر به یک وبسایت فروش اینترنتی صنایع دستی اصفهان سر بزنید، می‌توانید محصولات متنوع ساخته شده با زمرد را مشاهده کنید.
یاقوت

یاقوت یکی دیگر از انواع سنگ‌های زینتی است که هنرمندان زیادی برای ساخت زیورآلات دست ساز به سراغ آن می‌روند. این سنگ در طبیعت به رنگ‌های مختلفی همچون قرمز، زرد، آبی، سبز و سفید یافت می‌شود. اما یاقوت سرخ بیش از انواع دیگر کاربرد دارد. تا جایی که آن را پس از الماس پرکاربردترین سنگ در ساخت زیورآلات دست ساز می‌دانند.

یاقوت
سنگ مروارید

بسیاری از افراد برای خرید سوغاتی به سراغ مروارید و بدلیجات ساخته شده با آن می‌روند. اما سنگ مروارید با مروارید تفاوت دارد. البته این سنگ از لحاظ ظاهری شباهت زیادی با مروارید دارد و انواع دستبند و گردنبند دست ساز به کمک آن ساخته می‌شود مثل گردنبند دست ساز مرغ امین شهرزاد.
فیروزه

نیشابور مهد فیروزه است و این سنگ آبی رنگ و زیبا در جهان به نام این شهر شناخته می‌شود. دو نوع سنگ فیروزه به نام فیروزه عجمی و شجری در شهر نیشابور یافت می‌شود که زینت‌بخش انواع زیورآلات دست ساز سنتی هستند.
عقیق

سنگ عقیق یکی از ارزشمندترین و گران‌بهاترین سنگ‌های زینتی است که دانه‌هایی بسیار ریز دارد و به رنگ روشنش مشهور است. این سنگ به رنگ‌های مختلفی در طبیعت یافت می‌شود. از سفید تا خاکستری و مشکی گرفته تا زرد، قرمز، سبز و آبی روشن. بهترین نوع سنگ عقیق به رنگ سرخ، زرد و سفید است که در ساخت زیورآلات دست ساز سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عقیق
الماس

الماس یکی از سخت‌ترین کانی‌ها در جهان است که در رنگ‌های مختلفی یافت می‌شود. اما رنگ سفید و آبی آن از شهرت بسیار بالاتری برخوردارند. این سنگ از گذشته در معادن کشور ما وجود داشته و به عنوان یکی از سنگ‌های زینتی برای ساخت زیورآلات سنتی شناخته می‌شود.
خواص درمانی زیورآلات دست ساز سنتی

بسیاری از ایرانیان در گذشته عقیده داشتند که سنگ‌های زینتی علاوه بر زیبایی، در جذب انرژی مثبت و دفع انرژی‌های منفی موثرند. امروزه نیز با توجه به مطالعات انجام شده، زیورآلات دست ساز سنتی که حاوی این سنگ‌ها هستند، می‌توانند در بهبود برخی بیماری‌ها موثر واقع شوند.

سنگ عقیق در ایجاد تعادل و هماهنگی در بدن و پاکسازی انرژی‌های منفی نقش موثری دارد. علاوه بر این، در جلوگیری از خونریزی نیز می‌تواند مفید واقع شود.

از سنگ فیروزه می‌توان برای درمان بیماری‌های معده، یبوست، میگرن و دردهای عضلانی و استخوانی استفاده کرد. برخی عقیده دارند که نگاه کردن به فیروزه سبب تقویت چشم شده و این سنگ می‌تواند برای افراد آرامش به همراه بیاورد.

اگر از زیورآلات مسی استفاده می‌کنید، بد نیست که از خواص آرامش‌بخش آن باخبر شوید. طبق تحقیقات انجام شده، مس در ایجاد شادی و نشاط و افزایش ایمنی بدن موثر است. از دستبندهای مسی نیز می‌توان جهت درمان دردهای مفصلی استفاده کرد.

زیورآلات ساخته شده از طلا هم حاوی مواد ضدعفونی‌کننده مختلف هستند که میکروب‌ها را از بین می‌برند و می‌توانند برای حفظ سلامتی بدن مفید باشند.

اگر به مطالب مربوط به طلا , الماس , جواهر و زیورآلات و همینطور به آموزش ساخت آنها علاقه مند هستید میتوانید از طریق همین سایت ( لاچو ) مطالب مورد نظرتون رو ببینید.

هدف سایت لاچو  معرفی , نقد و بررسی و  آموزش های کاربری مرتبط با: طلا , جواهر و زیورآلات برای تمام افراد علاقه مند میباشد.

مطالب مرتبط :   1-گوهر شناسی                                                   2-تاریخچه الماس

الهه کامرانی

با سلام الهه کامرانی هستم کارشناسی مترجمی دارم همینطور در آموزشگاه خصوصی تدریس میکنم.حدود یه سال و نیم هست به عنوان مترجم و نویسنده مطالب سایت با لاچو همکاری میکنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا