الماس

الماس و خصوصیات منحصر به فرد الماس

الماس و خصوصیات منحصر به فرد الماس

قرن هاست که سنگ الماس مورد توجه بشر قرار دارد ولی پیش از قرن بیستم اطلاعات علمی زیادی در مورد آن در دست نبود.

با پیشرفت علوم بخصوص فیزیک و شیمی بسیاری از حقایق درباره سنگ قیمتی روشن گردید. همچنین تحقیقات وسیع در علوم زمین شناسی بسیاری از ابهامات در مورد چگونگی پیدایش الماس را روشن ساخت.

الماس و خصوصیات منحصر به فرد الماس
 دلایل وجود خصوصیات منحصر به فرد الماس چیست؟

واژه الماس (Adamas) در یونانی به معنی تسخیرناپذیر است.

خواهیم دید الماس تنها کانی قیمتی است که فقط از یک عنصر موجود در طبیعت یعنی کربن ساخته شده است.

الماس دارای شبکه اتمی بسیار فشرده ای است که باعث بوجود آمدن سختی زیاد یا بعبارتی سخت ترین ماده متبلور شده در کره زمین است.

فرمول شیمیایی الماس کربن خالص (C) می باشد ولی بررسی های دقیق نشان می دهد که 95/99 درصد آن کربن و بقیه آن ناخالصی های شیمیایی بوده که همین مقدار ناچیز می تواند بر رنگ الماس تاثیر گذار باشد.

الماس و خصوصیات منحصر به فرد الماس

پر واضح است که وجود کربن شرط لازم برای تشکیل الماس است ولی کافی نسیت زیرا graphite هم از کربن تشکیل شده. نحوه قرار گرفتن اتم های کربن در کنار یک دیگر است که تفاوت الماس و گرافیت را نمایان می سازد.

الماس و خصوصیات منحصر به فرد الماس
بعبارتی دیگر ساختار کریستال یک سنگ نقش مهمی در ماهیت آن خواهد داشت.
شرایط تشکیل الماس بسیار سخت و پیچیده است. شاید هنگامی که انگشتر برلیان زیبا که سنگهای الماس گرانبها روی آن نصب شده است و در پشت ویترین طلا و جواهر فروشی تلالو و درخشش فراوانی دارد را نظاره گر هستید به این فکر نیفتادید که چه مراحل سختی را پشت سر گذاشته تا به اینجا رسیده است.

الماس در اعماق بیش از 150 کیلومتری زیر سطح زمین در حرارت و فشار بسیار بالایی شکل میگیرد. دانستن اطلاعاتی راجع به مراحل شکل گیری و استخراج الماس به شما کمک می کند که درک بهتری راجع به این که چرا سنگ الماس با کیفیت یک جواهر کمیاب و با ارزش است داشته باشید.

الماس و خصوصیات منحصر به فرد الماس

گفته می شود الماس برای اولین بار در قرن چهارم پیش از میلاد به اروپا رفت ولی قبل از آن در هندوستان در منطقه ای به نام Golconda توسط انسان پیدا و از آن زمان برای 2000 سال تنها منبع شناخته شده بود.

در اواخر قرن نوزدهم تجارت این سنگ با پیدایش الماس در آفریقای جنوبی وارد مرحله جدیدی شد و از این دوران به دلیل افزایش حجم تجارت به اروپا تحول عظیمی در تجارت این سنگ بوجود آمد.

زیبایی یک الماس تراش خورده ارتباط پیچیده ای با نورهای اطرافش دارد

وقتی الماس ها و نور اطراف آنها اثر متقابل خوبی با یکدیگر داشته باشند نتیجه آن می تواند برای چشم خیره کننده باشد.

سوال اصلی این است که هنگام برخورد نور به سطح الماس چه اتفاقی می افتد، چه مقدار نور وارد الماس می شود و چه مقدار از آن به چشم ما برمی گردد.

تمام این عوامل به خواص نوری الماس بعلاوه کیفیت تراش آن بستگی دارد. کسانی که کار تراش الماس را انجام می دهند به این نکته واقف هستند که عمده خواص نوری الماس در تاج و facetهای اطراف آن خود را نمایان می سازد.

حرکت به زیبایی و جلوه های نوری الماس کمک می کند، می توان با تغییر زاویه دید و حرکت در زیر یک منبع نوری میزان زیبایی یک سنگ ارزیابی کرد.

الماس تراش خورده یک شی سه بعدی می باشد، وقتی نور وارد الماس می شود مسیری پیچیده را طی می کند، تحقیقات بعمل آمده ارتباط بین نور و محیط داخلی الماس را آشکار می سازد.

اگر به مطالب مربوط به طلا , الماس , جواهر و زیورآلات و همینطور به آموزش ساخت آنها علاقه مند هستید میتوانید از طریق همین سایت ( لاچو ) مطالب مورد نظرتون رو ببینید.

هدف سایت لاچو  معرفی , نقد و بررسی و  آموزش های کاربری مرتبط با: طلا , جواهر و زیورآلات برای تمام افراد علاقه مند میباشد.

مطالب مرتبط:   1-آموزش ساخت گوشواره رزینی                    2-آموزش ساخت زیورآلات رزینی

نازنین حسینی

نازنین حسینی هستم لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و کارشناس تولید محتوا. 3 ساله که با سایت لاچو همکاری میکنم و عاشق ترجمه و تولید محتوای فارسی هستم.خوشحال میشم نظرات و پیشنهاداتتون رو برام در مورد مطالب بنویسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا